درج آگهی

هنرهای تجسمی در شیراز

هنرهای تجسمی در شیراز

هنرهای تجسمی (Visual Arts)که به آن گاهی هنرهای بصری یا دیداری نیز گفته می شود، آن گروه از هنرهای مبتنی بر طرح است که مشخصاً حس بینایی را مخاطب قرار می دهند.

هنرهای تجسمی:
هنرهای تجسمی  (Visual Arts)که به آن گاهی هنرهای بصری یا دیداری نیز گفته می شود، آن گروه از هنرهای مبتنی بر طرح است که مشخصاً حس بینایی را مخاطب قرار می دهند.
نقاشی، معماری، گرافیک، طراحی، پیکرتراشی و مجسمه سازی، هنرهای تزیینی وهنرهای دستی را می توان در زمره هنرهای تجسمی قرار داد. تا قبل از قرن 19 میلادی، هنرمندانی که در این رشته ها مهارت داشتند را به عنوان هنرمند تجسمی می شناختند.
پس از ابداع عکاسی، هنر گرافیک و تصویرسازی به طور کل تغییر کرد و یکسری آثار جدید هنری را به وجود آورد. با پیشرفت تکنولوژی و توسعه فناوری، خلاقیت ها شکوفا شد و شیوه های گوناگونی از هنر ابداع شد. امروزه هنر تجسمی به طور کلی دگرگون شده و مرزهای سنت و مدرنیته در هم ادغام شده است.
در حال حاضر هنرهای تجسمی شامل : نقاشی، خوشنویسی، مجسمه سازی، عکاسی، گرافیک، معماری، طراحی (طراحی داخلی و طراحی صنعتی)، هنرهای نمایشی و هنرهای دستی است. به طور کلی هنرهای تجسمی به هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی گفته می شود. 

معمولاً هنرهای تجسمی به موارد زیر تعبیر می گردد :
– هنرهای زیبا
تمامی هنر های زیبا متعلق به دسته هنرهای تجسمی هستند. این هنرها شامل فعالیت هایی چون: نقاشی، طراحی، چاپ دستی، مجسمه سازی و همچنین فعالیت هایی چون هنر گرافیک، تذهیب، تصویرگری، خوشنویسی و معماری است.

 هنر های معاصر
هنر های تجسمی همچنین تعدادی از اشکال هنر مدرن را شامل می گردد.
از این دست می توان به هنر های اَسالمبلاژ یا همبندی، کلاژ، نقاشی آمیخته، هنر مفهومی، چیدمان، نمایش پیشامدی، هنر اجرایی، به همراه رشته های هنری مبتنی بر فیلم همچون عکاسی، هنر ویدیو و انیمیشن و یا هر ترکیبی از این دست اشاره کرد.
یکی دیگر از هنرهای تجسمی مدرن هنر زمینی است که شامل :کار با شرایط محیط زیستی ناپایدار مانند مجسمه سازی با برف و یخ و… است.

– هنر های تزئینی و صنایع دستی
بخشی دیگر از هنرهای تجسمی مربوط به هنر های تزئینی و صنایع دستی است؛ که دربر گیرنده هنر هایی چون سفالگری، موزائیک کاری، مجسمه متحرک، پرده های نگارین، شیشه گری (شامل نقاشی روی شیشه و…) می باشد.

 دیگر موارد هنرهای تجسمی
هنر های تجسمی در تعاریف گسترده تر موارد هنر کاربردی مانند طراحی گرافیک، طراحی مد و طراحی داخلی را نیز دربر می گیرد.
علاوه بر این مدل های جدیدی از هنر بدنی یا جسمی نیز مانند هنر خالکوبی، نقاشی روی چهره و بدن نیز می تواند در زمره هنرهای تجسمی برشمرده شود.

هنرمند تجسمی کیست؟
هنرمند تجسمی کسی است که در یکی یا چند تا از هنرهای زیبا، هنرهای دستی، هنرهای بصری یا هنرهای کاربردی فعالیت دارد. حاصل کار هنرمندان تجسمی می تواند یک تابلو، یک برگه، یک مجسمه، یک تندیس، یک لوگو، یک ساختمان و هزاران محصول دیگر باشد. همانطور که می بینید حوزه و گستره ی هنرهای تجسمی بسیار وسیع و فراگیر است. آنچه اهمیت دارد و در میان زیرشاخه های مختلف هنرهای تجسمی مشترک است به تصویر درآوردن ماهیت هنری در قالب محصول است. حاصل کار هنرمندان تجسمی در قالب گالری های کوتاه مدت، موزه های دائمی (آثار هنرمندان فاخر و مشهور)، بی ینال ها (دوسالانه ها)، نمایشگاه ها و حراج های هنری به دیگران عرضه می گردد. تمام انسان ها به نوعی مخاطب هنرمندان و محصولات تجسمی هستند.

نقاشی چیست؟
اگر بخواهیم هنر نقاشی را تعریف کنیم باید بگوییم که هنر نقاشی در واقع به تصویر درآوردن ذهنیت یا واقعه ای اتفاق افتاده بر روی سطحی قابل ترسیم است. می توان اینگونه گفت که هنر نقاشی  استفاده از رنگ ها بر روی سطوح برای شخصیت بخشیدن به سطحی خام می باشد. نقاشی هنری قدرتمند است و نقاشان به واسطه قدرت این هنر توانسته اند در طول زندگی بشر مفاهیم بسیاری را به انسان ها آموزش دهند.
در واقع نقاشی بیان تصویری مفاهیم و واقعیات زندگی است. شاید شما تصور کنید نقاشی تنها به وسیله قلمو و مداد یا آبرنگ امکان پذیر است اما باید بگوییم این تصور درست نیست در واقع هنر نقاشی  هنری بی نظیر و نامحدود است شما برای خلق یک آثار هنری نقاشی می توانید از دست، قلمو، چوب، چاقو و هر آنچه که می خواهید برای خلق تصویر مورد نظر استفاده نمایید.

دوره های آموزش نقاشی در آموزشگاه های نقاشی و هنرهای تجسمی شیراز:
1- دوره های طراحی
– طراحی چهره
– طراحی از منظره
– طراحی از اشیاء
– نقاشی با مداد رنگی
– نقاشی با پاستل گچی

2- دوره های نقاشی با رنگ روغن
– نقاشی با رنگ روغن با سطح بندی های مختلف

3- دوره های ویژه و تخصصی نقاشی
– دوره نقاشی امپرسیون تا انتزاع
– دوره نقاشی معاصر و مدرن
– نقاشی رئالیسم
– نقاشی فتورئالیسم
– نگارگری – نقاشی ایرانی (مینیاتور)

4- دوره های نقاشی برای کودکان
5- دوره های نقاشی برای نوجوانان

خصوصیات استادان خوب در آموزشگاه های نقاشی در شیراز:
– استاد خوب آموزشگاه نقاشی باید پای بند به قواعد کلاسیک طراحی باشد.
– استاد خوب آموزشگاه نقاشی باید به تمامی تکنیک های اصولی نقاشی تسلط کامل داشته باشد.- استاد خوب آموزشگاه نقاشی باید درباره تاریخ هنر اطلاعات قابل قبولی داشته باشد.
– استاد خوب آموزشگاه نقاشی باید توانایی پرورش هنرجو با کارها و آثار عالی را داشته باشد.
– استاد خوب آموزشگاه نقاشی باید تدریس با برنامه و هدفمند ارائه دهد.
– استاد خوب آموزشگاه نقاشی باید تدریسی داشته باشد که مباحث قبلی را کاملا جمع بندی کرده و سپس مبحث جدید باز کند.
– استاد خوب آموزشگاه نقاشی باید طوری آموزش دهد که هنرجو اعتماد به نفس کافی جهت کار در منزل را داشته باشد.
– استاد خوب آموزشگاه نقاشی باید آموزشی دهد که هر فرد با شخصیت هنری خودش پرورش یابد.

در دنیای امروزه علاقه مردم به هنر بیشتر از گذشته است. هنرهای تجسمی در واقع یک اصطلاح مدرن و به روز است که شامل گروه گسترده ای از انواع هنرها می شود. درک درست یک اثر تجسمی تا حدی بستگی به شناختن و درک کردن ابزار و عناصر هنرهای تجسمی دارد. چشم یکی از عوامل دیدن و نگاه کردن، نقش اصلی و مهمی را در فرا گرفتن زبان هنرهای تجسمی دارد. زیرا قدرت دیدن امکان تجربه مستقیم و بی واسطه واقعیت و اشیا پیرامون را برای ما فراهم می کند. کلاس ها و آموزشگاه های نقاشی و هنرهای تجسمی زیادی در شهر شیراز وجود دارد و علاقمندان به این رشته های هنری می توانند از آنها استفاده کنند.

آخرین رویداد ها و اخبار شیراز

مشاهده همه