درج آگهی

برگزاری کنسرت در مجموعه باستانی و جهانی تخت‌جمشید و نقش رستم

برگزاری کنسرت در مجموعه باستانی و جهانی تخت‌جمشید و نقش رستم

برگزاری کنسرت در مجموعه باستانی و جهانی تخت‌جمشید از خواسته‌های دیرین هنرمندان ایران و جهان بوده است که به نظر می‌رسد پس از سال‌ها انتظار، راهی برای حضور این هنرمندان در این مجموعه‌ها فراهم شده است.

تخت جمشید

برگزاری کنسرت در مجموعه باستانی و جهانی تخت‌جمشید از خواسته‌های دیرین هنرمندان ایران و جهان بوده است که به نظر می‌رسد پس از سال‌ها انتظار، راهی برای حضور این هنرمندان در این مجموعه‌ها فراهم شده است.

برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری و مهم‌ ترین آن‌ها کنسرت‌های موسیقی در محوطه‌های باستانی ایران، سال‌هاست که سودای موسیقیدانان و نوازندگان بزرگ جهان است و البته همواره بحثی داغ و پر دامنه بوده است.
هر از چندگاه، شاهد انتشار اخباری مبنی بر درخواست‌های مکرر موسیقیدانان مطرح جهان برای حضور در این مجموعه‌های باستانی بوده‌ایم اما این درخواست‌ها همواره با پاسخ ‘ نه ‘ مواجه شده‌اند.
گاه احتمال آسیب به بناهای باستانی را مطرح کرده‌اند و گاه نبود زیرساخت و سرمایه ‌گذار مناسب که ممکن است موجبات نارضایتی مخاطبان را فراهم آورد و اعتبار این مجموعه‌های باستانی را زیر سوال برد.
با این حال، بسیاری از هنرمندان تراز اول ایران و جهان از این درخواست‌ها ناامید نشدند و بارها برای چنین برنامه‌ای اعلام آمادگی کرده‌اند و برخی یکی از آرزو‌های خود را برگزاری کنسرت به ویژه در محوطه مجموعه جهانی تخت جمشید و نقش رستم خوانده‌اند.
اما براساس تفاهم‌نامه ای که یکی از شرکت‌های تولید آثار موسیقایی با مجموعه جهانی تخت جمشید و نقش رستم بسته است، این اتفاق دیگر آرزویی محال نیست و به ‌زودی محقق خواهد شد.
مدیر عامل شرکت فارس نوا گفت: برگزاری کنسرت در مجموعه جهانی تخت جمشید و نقش رستم یکی از برنامه‌های مهم برای معرفی فرهنگ ایرانی و نیز لذت بردن از موسیقی فاخر و اصیلی است که موجب معرفی زیبایی‌های ایران و نیز جذب توریست خواهد شد.
فرهنگ دهقانی در مصاحبه با ایرنا عنوان کرد: براین اساس تفاهم نامه‌ای در دی ماه سال ۱۳۹۷ با این دو مجموعه جهانی منعقد شد.
وی افزود: این تفاهم ‌نامه ثمره سال‌ها تلاش و رایزنی ما با مسئولان فرهنگی بوده است که با حمایت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری و نیز همراهی‌ مدیران فرهنگی فارس و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید محقق شد.
این فعال عرصه موسیقی عنوان کرد: دعوت از سفرای کشورهای خارجی برای این اجراها،‌دعوت از گروه‌های موسیقی بین‌المللی، اجرای موسیقی اصیل ایرانی توسط بزرگان موسیقی ایران از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای اجرای کنسرت در این مجموعه‌های باستانی است.
دهقانی ادامه داد: نخستین برنامه ما بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته پس از ماه مبارک رمضان و با حضور همایون شجریان یا شهرام ناظری خواهد بود و پیش بینی شده تا ۶ برنامه در طول هر سال در این مجموعه های باستانی اجرا کنیم.
وی درباره احتمال آسیب به بناهای باستانی براثر نور یا صدا گفت: براساس آنچه در این تفاهم‌نامه قید شده است، تمام دستگاه هایی که در این مجموعه به کار برده می شود به گونه ای کارشناسی شده که هیچ آسیبی به این مجموعه‌های باستانی وارد نمی‌کند.
مدیرعامل شرکت فارس نوا بیان کرد: افزون بر این محل برگزاری کنسرت در خود مجموعه نیست، بلکه در جلو مجموعه است؛‌ بدین ‌ترتیب نمای صحنه ‌ای کنسرت مجموعه تخت جمشید یا نقش رستم خواهد بود.
این فعال هنری با بیان اینکه نگرانی هایی که درباره آسیب های احتمالی به این مجموعه های باستانی وجود دارد، با تدابیر مناسب رفع خواهد شد، گفت: برگزاری کنسرت در مناطق باستانی و فرهنگی و تاریخی در سراسر جهان رواج دارد و با دقت کافی و استفاده از لوازم و امکانات استاندارد و به ‌صورت مدیریت شده هیچگونه آسیبی به بنا وارد نخواهد کرد.
دهقانی عنوان کرد: ظرفیت اجرای هر کنسرت برای حدود ۳۰۰۰ مخاطب در نظر گرفته شده است و از آنجا که تخت جمشید مجموعه‌ای جهانی است که همه ‌ساله گردشگران بسیاری را جذب می‌کند، زیرساخت‌های لازم برای برگزاری برنامه های این چنینی در آن فراهم شده است که از جمله آن پارکینگ‌ وسیع، مجموعه های رفاهی و بهداشتی، آمادگی نیرو‌های امدادی همچون آتش‌نشانی و اورژانس است.
وی ابراز داشت: شرکت فارس نوا از قدیمی‌ترین مجموعه‌های تولید کننده آثار صوتی در استان فارس است که از سال ۱۳۷۲ آغاز به کار کرده است و تاکنون حدود ۵۰ آلبوم موسیقی تولید کرده است که مهم‌ترین آن‌ها در موسیقی پاپ آلبوم دهاتی، یاد استاد علیرضا افتخاری، کیه کیه در میزنه با صدای زنده ‌یاد ایرج بسطامی،دو اثر از حسام الدین سراج، برخی آثار محلی بومی استان فارس و آثار محلی استان بوشهر با اجرای شادروان محمود جهان بوده است.
مدیرعامل این مجموعه عنوان کرد: در برگزاری کنسرت نیز تجربیات بسیاری با برگزاری اجرای موسیقی برای زنده ‌یاد محمد نوری در محوطه باز مدرسه احسان، گروه چارتار، شهرام ناظری، حمید عسکری و حامد همایون کسب کرده‌ایم که در اجرای تخت جمشید و نقش رستم نیز از آن ها بهره خواهیم برد.

آخرین رویداد ها و اخبار شیراز

مشاهده همه